گزارش یک گونه جدید از تیره روناس (rubiaceae) از ایران

Authors

بهنام حمزه

یونس عصری

abstract

گونه.crucianella macrostachya boiss  برای اولین بار از ایران گزارش می گردد. این گونه از منطقه حفاظت شده بیستون در استان کرمانشاه در غرب ایران جمع آوری شده است. ویژگیها، محل دقیق جمع آوری، رویشگاه ، پراکنش جغرافیایی و آخرین وضعیت نامگذاری گیاه توضیح داده شده است.

Upgrade to premium to download articles

Sign up to access the full text

Already have an account?login

similar resources

گزارش یک گونه جدید از تیره روناس (Rubiaceae) از ایران

گونه.Crucianella macrostachya Boiss  برای اولین بار از ایران گزارش می گردد. این گونه از منطقه حفاظت شده بیستون در استان کرمانشاه در غرب ایران جمع‌آوری شده است. ویژگیها، محل دقیق جمع‌آوری، رویشگاه ، پراکنش جغرافیایی و آخرین وضعیت نامگذاری گیاه توضیح داده شده است.

full text

مطالعه‌ای در فلور ایران شامل چهار گونه جدید و معرفی یک گونه جالب از تیره Rubiaceae

در جریان نام گذاری گیاهان جمع‌آوری شده بمنظور نگارش فلور ایران بزبان فارسی و تکمیل هرباریوم مرکزی ایران (TARI) چهار گونه جدید از جنس‌های Atraphaxis،  Centaurea ، Heliotropium و Serratula معرفی می گردد.

full text

گزارش گونه جدید از تیره گل‌گاو‌زبان (Boraginaceae) از ایران

 گونه‌های  Lappula drobovii ، Suchtelenia calycina var. acanthocarpa ، Solenanthus turkestanicus ، Trichodesma bamianicum برای اولین بار از ایران گزارش می‌گردند. رویشگاه تمام این گونه‌ها استان خراسان می‌باشد.

full text

گزارش جدید گونه Primula fedtschenkoi از تیره پامچال برای ایران

گونه  Primula fedtschenkoi که براساس فلورا ایرانیکا پراکنش آن تا کنون فقط از افغانستان و ازبکستان گزارش شده است، در این مقاله برای اولین بار از ایران (استان خراسان) گزارش می شود. این گونه از نظر ویژگی های ریخت شناسی با گونه شبیه به آن مقایسه شده است و تصویرها و نقشه پراکنش آن در ایران نشان داده شده است.

full text

گزارش یک جنس (Arthraxon) از تیره گندمیان و یک گونه جدید (Carex caryophyllea) از تیره جگن برای فلور ایران

Arthraxon hispidus (Thunb.) Makino var. hispidus  به عنوان جنس جدید از تیره گندمیان  و .Carex caryophyllea Latourr به عنوان گونه جدید از تیره جگن برای اولین بار از ایران گزارش می گردند. جنس و گونه معرفی  شده به ترتیب از استان های گیلان (کیاشهر) و آذربایجان شرقی (منطقه حفاظت شده ارسباران) جمع آوری شده‌اند. ویژگی‌های تاگزونومیکی، محل دقیق جمع آوری، رویشگاه و پراکنش جغرافیایی هر یک توضیح داده شده ...

full text

گزارش جدید گونه Sagina procumbens L.، تیره Caryophyllaceae از ایران

به منظور اجرای طرح "تهیه و نگارش فلور ایران به زبان فارسی"، جنس (Caryophyllaceae) Sagina L. کلیه نمونه‌های موجود از این جنس در هرباریوم موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور (TARI) مورد مطالعه و بررسی دقیق مورفومتری قرار گرفته و در نهایت شناسایی علمی گردیدند. از میان نمونه‌های شناسایی شده یک نمونه با نامSaginaprocumbens L.  شناسایی شد در حالی که پیش از این گونه مذکور از ایران گزارش نشده‌است. بنابرا...

full text

My Resources

Save resource for easier access later


Journal title:
مجله گیاهشناسی ایران

Publisher: موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

ISSN 1029-788X

volume 11

issue 1 2005

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023